Grupp Rank A 1 B 4 C 3 D 2
Övriga 12 spelare fördelas så att gruppernas medelrating blir så lika som möjligt samtidigt som spelare från samma klubb till antalet fördelas så jämnt som möjligt mellan grupperna.
Gruppvinnarna och -tvåorna går vidare till slutspel. Särskiljning sker enligt SSF:s tävlingsbestämmelser för bergergrupper. Övriga tar med sig resultaten från gruppspelet och fortsätter i en schweizerturnering.
Gruppvinnarna, A1..D1, och grupptvåorna, A2..D2, möts i kvartsfinaler enligt:
Kvartsfinal 1: A1-B2 Kvartsfinal 2: B1-A2 Kvartsfinal 3: C1-D2 Kvartsfinal 4: D1-C2
Den högre rankade spelaren i kvartsfinal 1 får vit eller svart i det första partiet, vilket bestäms genom lottning när alla grupper är färdigspelade. I det andra partiet växlar färgerna. I kvartsfinal 2 ska den högre rankade spelaren ha motsatt färg som den högre rankade spelaren i kvartsfinal 1 hade, osv alternerande i övriga kvartsfinaler.
Kvartsfinalvinnarna, K1..K4, möts i semifinaler enligt:
Semifinal 1: K1-K2 Semifinal 2: K3-K4
I semifinal 1 ska vinnaren av kvartsfinal 1 i det första partiet ha motsatt färg som den högre rankade spelaren hade i det första partiet i kvartsfinal 1. I semifinal 2 ska den högre rankade spelaren i det första partiet ha motsatt färg som den högre rankade spelaren hade i det första partiet i semifinal 1. I det andra partiet i semifinalerna växlar färgerna.
Semifinalvinnarna möts i finalen. I det första partiet i finalen ska vinnaren av semifinal 1 ha motsatt färg som den högre rankade spelaren hade i det första partiet i semifinal 1. I det andra partiet växlar färgerna.
Om ställningen är lika efter de två ordinarie partierna i en slutspelsmatch spelas två snabbschackpartier och om ställningen därefter är lika spelas två blixtpartier. Är ställningen fortfarande lika spelas ett avgörande blixtparti.
Vilken spelare som får vit eller svart i första partiet bestäms genom lottning och färgerna växlar i andra partiet. Betänketiden är 25 min + 10 s/drag för vardera spelaren.
Vilken spelare som får vit eller svart i första partiet bestäms genom lottning och färgerna växlar i andra partiet. Betänketiden är 5 min + 2 s/drag för vardera spelaren.
Lottdragning avgör vem som får välja färg för det avgörande blixtpartiet. Spelaren med de vita pjäserna får 6 minuter och spelaren med de svarta pjäserna får 5 minuter, för hela partiet. Om partiet slutar remi förklaras spelaren med de svarta pjäserna som vinnare av matchen.